Monday, April 6, 2009

Jom makan-makan...

Masa aku di Dubai tahun 2006.. pertama kali aku makan masakan 'Middle East' yang original... rombongan aku dari Malaysia di bawa makan ke sebuah restoran yang agak popular di Dubai.. "Automatic Restaurant".. di situ kami diperkenalkan dengan masakan orang2 Arab.. antara dish yang aku tak dapat nak lupakan sehingga ke hari ini adalah 'tabouleh'.. bukan saja sebab rasa dia sedap.. tapi sebab nama dia kelakar.. kalau di terjemahkan ke bahasa Melayu 'tabouleh' sebutan dia seakan2 'tak boleh' or in English.. 'can not'... Tabouleh ni merupakan hidangan salad yang di makan bersama roti arab.. (nama apatah roti tu x ingat..)

Kalau aku teringin nak makan makanan arab ni aku akan gi ke Restoran Tarbush di Ampang Point... makanan dia memang sedap2... nak menangis aku makan..sebab aura kelazatannya tu... hu..hu..

Anyway aku tengah lapar ni... nak gi makan..aku tinggalkan resepi 'tabouleh' kat bawah ni untuk kalian cuba... (menu ni sesuai untuk geng-geng 'Esok START' & Transformasi...) resepi ni aku olah daripada resepi asal... tapi rasa tetap maintain...


TABOULEH

2 cawan daun parsley - di cincang

1 cawan daun pudina - di cincang

1 biji tomato - di buang biji & di potong dadu

1 biji bawang besar di potong dadu

1 biji timun jepun - dipotong dadu

3 sudu besar quaker oat (pek warna merah) * org arab guna bulgur wheat

4 sudu besar minyak zaitun

sedikit garam

sedikit white pepper

3 sudu besar jus lemon


CARA-CARA

Leburkan semua2 tu dalam bowl besar.. gaul & sedia di hidang

Lebih sedap di makan sejuk (simpan dalam peti ais leh tahan 3-4 hari tapi kena letak dalam tupperware bertutup..)

Selamat mencuba...!!


p/s: Sorry la Cik pTd... blog ko mencetus idea kepada ramai blogger2 teratak anisma yang lain.. anyway.. thank you..

3 comments:

Permata Nusantara said...

waaa...lazat pun sampai nangis ke....haha..adeh demam kembara sume blogger...laparlah..nk mkn gak..byeee!!!

Wafa said...

Cik Permata,
Berhati-hati ye makan tu.. dulu naik biskal ada gak bina otot.. dah naik scoot ni paham2 sendiri la yea..

cik ptd said...

hehe.. sejak cerita kembara duniaku keluar, semua bloger2 teratak anisma telah mendapat ilham utk cerita2 kembara masing2 ke luar negara.. wah2 itu sudah cukup bagusss.. haha.. nantikan sengatan yg berbisa pula pasni.