Wednesday, June 24, 2009

Zaman Dah Berubah.. Dunia Dah Maju..

Masih ke korang ingat apa permainan pertama yang korang miliki masa kecik-kecik dulu? Kalau aku pun..aku tak berapa nak ingat.. tapi seingat aku la..aku x ada permainan yang menjadi koleksi aku.. tapi aku suka anak patung kertas... balik sekolah mesti singgah kedai cina beli permainan tu.. dia leh koyak-koyak anak patung & baju2 dia.. pastu leh ganti2 pakaian dia... rumah patung tu pun dari kertas juga.. ala-ala barbie la masa tu...



Masa kecik2 nak mintak mak abah duit beli permainan.. rasa macam tak sampai hati.. kenapa pun aku tak tau la... mungkin aku kesian tengok mak abah kerja penat... dan mungkin juga didikan mak abah yang tidak memanjakan aku dan beradik lain dengan kemewahan..


Tapi zaman sekarang sangat berbeza dengan zaman aku dulu... anak2 sekarang lebih beruntung.. aku selalu tanya kat pakwe aku...





"Kenapa baba beli mainan dan barang mahal-mahal untuk anak2... sedangkan nak beli barang baba.. sepuluh kali belek..pun letak balik la.."
Pakwe aku jawab.. " Biarla mama... kita kerja penat pun untuk anak2.. baba dulu tak merasa nak beli mainan atau barang mahal2.. baba dulu main sungai jer..panjat pokok.. buat lastik.. baba nak bagi peluang itu semua pada anak2 kita merasa apa yang baba tak dapat rasa dulu..." Sedih jugak aku dengar luahan perasaan dia tu...


Aku pun mana ada rasa ada PSP mahal2 macam sekarang.. Dulu ada permainan digital yang di panggil game & watch (gamewatch)... masa umur aku 5 tahun...aku tumpang tengok kawan aku kat Kem Penrisson nama Apis main gamewatch mickey mouse kutip telur ayam...dalam hati aku masa tu kata...kaya nyer budak ni...untung dia...dapat mainan tu... tak lama lepas tu abah ada beli gamewatch warna kuning... permainan diver tembak shark... masa tu berebut2 aku, along & anuar nak main benda tu...sebab game tu ada satu jer.. kah..kah..kah.. kelakar giler...




Itulah.. dulu2 punya cerita..sekarang zaman dah berubah dunia dah maju.. kalau tak belikan anak2 dengan PSP, Nintendo atau apa2 yang seangkatan dengannya.. nanti bila org bercerita.. kesian pulak diorang..tak tau apa2... tapi main tu ada limitnya... hanya lepas siap homework sahaja..


Kadangkala..betul juga apa yang pakwe aku kata..kita dulu tak merasa semua tu.. biarlah anak kita merasa..asalkan kita tau batas dan tahap2nya...tapi kadang2 baba ngan mama yang lebih2 main Nintendo tu..kwang..kwang..kwang...

8 comments:

Permata Nusantara said...

mak cik pun main anak patung kertas jgak dulu...kat hujung baju kertas tu ada boleh lipat sikit, kite akan selitkan kat bahu ank patung kertas tu...uwaaa...sedih plak aku...

mainan lain pun spring slinki, lompat getah, congkak pun main gak, mak chik rase anak2 buah makchik ni sorang pun xreti main congkak, lompat getah mahu pun batu seremban...hoho...rugi ooooo....

Wafa said...

Cik Permata..sama la anak patung tu..beli kat kedai cina nak turun bukit..

Anonymous said...

main gamewatch warna kuning... hahaha aku ingat tuh...

tapi lagi best main bola jentik... huhu

Wafa said...

mywanfai..
Akhirnya ingatan ko pulih kembali... hehehe...

myzira said...

maksu dulu main batu seremban yang masukkan kacang hijau dalam guni kecik2.. mak ngan cik wafa penah tolong jahitkan untuk maksu jualkan dekat sekolah agama..

p/s~ wah! baru teringat.. kecik2 lagi maksu dah bisnes..hahha!~

Wafa said...

myzira..

Macam mana la..kak wafa leh terjebak ke kancah "mini business ko tu.." hu..hu

Shima said...

lerr.. patutla wafa dah terjebak ke alam bisnes makanan dalam tin.. rupanya masa kecik penah jual kacang hijau dalam buntil..
p/s: agak2nya anak2 kita ni tau tak main batu seremban.. lupa lak aku nak tanya hannah.

Wafa said...

Shima,
Aku rasa kita patut ajar diorang main permainan tradisional ni.. batu seremban, congkak, lompat getah.. sebab dapat latih diorang supaya lebih fokus & concentrate..

Tapi kita kena carik coach yang betul2 handal bermain..bukan yang handal berniaga peralatan permainan.. huahuahua..