Thursday, June 18, 2009

Mungkin Ini Jalan Takdirku...

Awal bulan Jun yang lalu aku berpeluang mengikuti satu seminar kaedah pengajaran menggunakan sistem phonics anjuran Fitzroy dan Persatuan Disleksia Malaysia. Sistem phonics merupakan satu kaedah pengajaran yang bertujuan membantu anak-anak untuk membaca lebih cepat di samping melalui satu pengalaman belajar bahasa yang menyeronokkan dengan hanya menggunakan kaedah bunyi atau 'sound'.


Buku-buku bacaan & word skill books yang di terbitkan oleh Fitzroy


Kaedah yang digunakan dalam sistem ini telah digunapakai di Australia lebih daripada 30 tahun... yang mana ianya telah menunjukkan prestasi yang sangat memberansangkan bagi membantu anak2 mempelajari bahasa dan membaca dengan lebih cepat walaupun seorang kanak-kanak itu dikenalpasti mengalami masalah pembelajaran.

Alphabetics - word making game.. best main dengan anak2...x sangka yang Emilyn & Eimran leh form a word begitu cepat...



Everybody are happy playing with the game card...



Sebenarnya tujuan aku attend seminar ni sebab aku nak tahu lebih lanjut mengenai program ni.. apa yang membuatkan aku teruja adalah dalam masa 1 bulan sahaja Emilyn dan Eimran telah dapat membaca dengan lancar up to the book #7 (all together there are 10 books for the beginners) bukan itu sahaja... setiap reading book tersebut akan di sertakan dengan 'word skills books' bagi menguji tahap pemahaman dalam setiap bahan bacaan yang di baca... mereka juga semakin rajin dan bersemangat untuk membaca...



Hati aku gembira dan berbaur sedih.. tapi sebenarnya aku sangat2 gembira sebab Emilyn telah banyak menunjukkan perubahan yang positif dalam pembelajarannya... aku sangat bersyukur kepada Allah.. dan berterima kasih kepada cikgu siti yang banyak membantu Emilyn dan Eimran..



Semasa kursus tu aku berpeluang berjumpa dengan ibu-ibu lain yang turut mempunyai anak disleksia.. kami bercerita dan berkongsi pendapat macam dah bertahun2 kenal..aku rasa seronok sangat sebab aku tahu..aku tidak berseorangan dalam menempuh liku2 hidup membesarkan anak disleksia..Ada antaranya yang telah berjaya mendidik anaknya hingga ke peringkat universiti... alhamdulillah...


Gambar bersama Jeremy O' Caroll, President & Guru Dsylexia Center & Parents...



Anyway... apa yang aku pelajari di kursus tersebut akan aku cuba adaptasikan kepada anak-anak aku Insya allah.. sebab setiap kejayaan mereka adalah kejayaan aku juga...semoga Allah membuka lebih banyak ruang dan jalan untuk aku lalui hari-hari yang mendatang... Amin..


Sejenak aku terfikir...Minat aku untuk mengajar dan mencurahkan ilmu datang secara nalurinya.. secara tiba-tiba... mungkin apa yang pernah aku katakan pada kawan aku dulu benar2 menjadi kenyataan..?? aku pun tak pasti... tapi yang sahihnya... hati aku benar2 ikhlas untuk mengajar dan mendidik anak2..bukan anak aku sahaja.. tapi juga anak2 lain yang memerlukan bantuan dan sokongan...



Dulu masa aku duk form 6 sekejap... bila kelas dah mula surut..kawan2 dah ramai yang ucap selamat tinggal sebab majoriti dapat masuk 'U', masuk Poli..masuk maktab... ada member aku tanya aku...


"Napa ko x isi borang maktab...mintak cikgu jer...macam aku.. senang...esok x payah susah2 gi interview...nak isi borang kerja..hantar resume sanan sini.. jadi cikgu senang.. kerja dah tentu ada... "


Aku bagitau dia... " Biarlah aku buat sesuatu kerana aku minat bukan kerana terpaksa..kalau jadi cikgu pun ianya mungkin merupakan pilihan kerjaya aku yang terakhir..."



Adakah tuhan telah memakbulkan kata-kata aku pada masa tu..?? wallahu'alam.. aku juga pernah suatu masa dulu dengan housemate aku..Ownyang jer panggil nama dia... kitorang beriya2 nak jadi sukarelawan Yayasan Salam sebab nak bantu orang susah.. nak tolong kanak2 istimewa... adakah Allah juga memakbulkan impian aku... dengan mengurniakan aku Emilyn..?? Subhanallah... Allah Maha Besar...



Sejenak.. aku terfikir... Adakah ini jalan takdirku..? Mungkin ya..mungkin iya nyer telah tertulis di atas sana.. sebagai hambanya aku redha.. aku bersyukur kerana aku pasti ada sesuatu yang terbaik juga telah tertulis di atas sana... hanya aku perlu kuatkan iman.. kuatkan semangat untuk menempuh hari2 yang mendatang...

p/s :So... to those outside there... please think twice on your words...sebab orang selalu kata.. "kata-kata itu adalah doa..."

No comments: