Wednesday, February 18, 2009

Bibik..oh..bibik..

Hari ni aku terlambat sampai opis... biasalah.. jalan jammed (tak tau alasan tu relevan ke x sbb Kl ni..mana2..pun jalan mmg jam tart..)
Dulu masa ada bibik.. aku masuk opis kul 7.30am..so keluar umah dalam kul 6.50am.. sebab bibik yang tolong settle kan anak2 aku siap2 g sekolah & tunggu auntie van datang ambik... hidup aku pada masa tu boleh dikatakan agak tenang sebab tak pening2 kelam kabut pagi2.. so sekarang bila bibik tak ada.. kul 5 pagi aku dah bangun siapkan sarapan dan uruskan anak2 aku nak ke sekolah.. tepat kul 6.50 kunci pintu & chow... anyway terima kasih banyak2 kat DUKE sbb memendekkan perjalanan aku dari rumah - sekolah - opis..walaupun ko sebat duit aku RM 4 hinggit sehari bayar tol...



Cerita pasal bibik ni..Kalau org lain ada koleksi pinggan mangkuk vantage or corning ware... aku ada koleksi bibik.. hahahaha... aku ada 8 orang bibik dari tahun 2004 - 2008... Macam2 nama... Mariam,Tini,Rosih,Siti,Fidah,Rokha,Dewi & Ani... hahaha... anak aku pun pening...macam2 hal.. tapi yang ok.. Rokha jer...itu pun sebab agen punya kasi pinjam..





Rokha bersama anak2 aku tgk animal show @ Zoo Negara

Setiap bibik ni ada macam2 hal.. yang gila meroyan ada.. yang berhantu ada... yang lari pun ada... tapi apu pun..pusing2.. sama jer citernya.. tak serasi... bukan x serasi dengan aku jer.. tapi tak serasi dengan org sekeliling aku..itulah... kita ni hidup bermasyarakat..berkeluarga.. bila org masuk campur mcam2 hal leh terjadi.. antaranya ada bibik aku yang suka mengadu kat jiran walhal aku pun x pernah berbual mesra ngan jiran2 aku ni.. so sesapa yang ada bibik atau bercadang nak ambik bibik hati-hati lah yea..



Secara puratanya sebanyak RM 12,000 duit aku (hehe..duit suamiku..) telah aku laburkan ke agensi pekerjaan dot..dot.. tapi apa yang aku dapat adalah hati yang sakit dan badan yang penat.. Mungkin ini cabaran yang harus aku tempoh..mak aku dulu pun mana ada bibik..tapi dia leh silat..leh taichi..jaga anak 7 orang.. aku anak 2 org tapi cam 10 orang..


Tapi apa pun..alhamdulillah mak sedara aku - Acik selalu cakap.. kalau kita jaga anak sendiri..lagi afdal... lagi murah rezeki kita..sebab air tangan kita masak untuk dia & suap dia makan insyaallah dapat mendidik dia dengan sempurna.. Ish.. insaf aku... mungkin benar apa yang dia kata sebab lepas beberapa bulan aku terminate bibik aku yg terakhir & aku uruskan sendiri anak2 aku.. aku di panggil interview & dapat naik pangkat...itu rezeki anak2..alhamdulillah


So sekarang ni.. aku happy & bahagia dengan life aku sekarang.. walaupun umah aku kadang2 cam kapal karam.. tapi rumah ku syurgaku... hehehehe..


p/s : Masa aku kecik2 aku ada bibik kejap jer.. kat sarawak..nama di Kak Miah.. walaupun di org Iban tapi dia baik..

5 comments:

Anonymous said...

kak miah ke yang teman dua beradik mandi parit kat kem penrison sampai kena rotan dengan mak?? uhuhu...

Wafa said...

rasanya kak miah tu ada bawak budak lelaki kecik teman dia sekali..hahaha...

Educator_2009 said...

ha'ah..mmg baguzz dapat wat kerja umah sendiri tanpa bantuan bibik..sbb kita masih ada bantuan teknologi terkini yg canggih manggih..
p/s: kalo dapat periuk nasik utk hadiah kawin kan best..sng nk masak nasik...

Wafa said...

Educator...
Alhamdulillah.. murah jer hadiah yang ko mintak tu..save budget aku..

Shima said...

alah dapat hadiah periuk kawah pun tapi kalau dah semulajadi tak reti masak, atau harap mak aje masak takpun suka makan kedai.. serupa aje..