Friday, March 27, 2009

Durio Zibethinus Murray


Gambar hiasan...



Bunyik agak pelik..tapi rasa.. memang best....Durio Zibethinus Murray adalah nama saintifik bagi durian.. tapi durian ni jugak ada banyak variety..tapi biasa yang kita tau.. durian kampung la.. sebab bawak balik dari dusun kat kampung...hahahaha...



Masa dulu2 time aku kecik2 kalau nak makan durian kena beli..abah selalu beli durian kat pasar borong atau pun kat chow kit.. nak balik kedah jauh sangat.. sekali-sekala kalau balik barula dapat merasa durian dusun tokwan..

Tapi sekarang.. sejak mak abah dah bermenantukan 'anak kampung' segala benda yang exotic semuanya dapat free especially durian, kelapa, pisang, ubi, mangga, ikan talapia.. macam2 lagilah.. alhamdulillah... rezeki semua tu...Aku pun dah 8 tahun tak pernah beli durian... musim durian kat kg.. aku balon habis2.. hahahaha... pak mentua aku pun takkan nak marah..menantu katakan..


Dalam keghairahan aku makan durian ni... cuma emilyn jer yang memang melayu sejati.. sebab dia pun sama cam aku hantu durian.. (bukan cerita Geng Upin & Ipin tu..) anak aku eimran.. bau pun tak boleh... dia akan muntah.. kalau kitorang makan durian..nanti dia akan tutup hidung & lari jauh2.. kelakar giler.. bila aku tanya napa adik tak suka durian..dia kata busuk..ada ulat..adik suka epal ngan banana jer..peehhh..cam anak omputih pulak..


Nak di jadikan cerita..aku penah try bagi dia makan masak tempoyak.. dia tengok kuah kaler yellow..baik punya..memang lauk favourite dia kuah yellow.. memula suap ok lagi.. kali kedua.. dia tanya.. "mama napa kuah ni adik rasa lain jer...Cam rasa durian jer..." Aku pun terbahak2 gelak.... sebab tak berjaya tipu dia... sejak tu kalau nak makan lauk yellow dia akan tanya mama ada bubuh durian tak... hehehehe...eimran..eimran...


12 comments:

Permata Nusantara said...

mentang2 la teror ckp omputih....sampai durian pun xbleh bau...mcm2 mknn eimran mkn..tp durian tak..aduh..rugi betol..haha..cuba test bg aiskrim durian plak..hehe

Shima said...

wafa..
Aku pun kureng sikit bab durian nih. Aku hanya akan makan kalau mak masak kuah durian makan ngan pulut. Walaupun musim durian, aku tak excited lansung..
Tempoyak? Kalau balik kampung mertua la baru makan. Anak-anak aku pun tiada pendedahan kepada spesis nih.
p.s. Eimran.. barulah kelas jadi Ben 10. Kalau tak nanti masa transform, sendawa bau durian.. umm.. hampeh

Anonymous said...

pelik... macam mana eimran boleh tau kuah yellow tu ada rasa durian sedangkan eimran tak makan durian...

ni mesti eimran makan durian sorok2 dengan emelyn bila mama dia tido... hua hua hua

Shima said...

kah kah kah.. aku pun rasa cenggitu la mywanfai..

Permata Nusantara said...

saja je tu eimran demand....hehe...nk mkn spagetti selalu....hehe

Wafa said...

shima & mywanfai..
Dia tau kuah yellow tu rasa durian sebab aku penah bagi dia test makan durian..

permata..
dah try dah..aiskrim durian.. wafer durian.. semua x jalan..

Educator_2009 said...

mungkin mama bagi eimran makan durian sket kot..tu sbb dia xnak..kalo makan kan, adik mmg nak banyak2..cam makan laksa mak baru2 ni..nk banyak2 je...huhu..

myzira said...

milyn mmg melayu sejati lah... makan laksa pun bleh tahan... adik pun makan gak laksa tapi dgn kuah sup.. huhu.. sng sket kalau duk ngn maksu leh masak laksa kuah sup je..haha~

Wafa said...

Educator..
Kalau ko leh pujuk dia makan durian... aku memang tabik spring la kat ko..hu..hu..

Myzira..
Laksa sup x per lagi.. jangan laksa sup ikan pari dah ler... hahaha..

Isha_Abama said...

Wah...wah ....cukup menarik cerita pasal durian ni.
Sekarang dah tak kira musim lagi ,durian memang ada dimana-mana sepanjang tahun...terutama dipasar borong Selayang.
tiga hari lepas abah/mak dapat juga rasa durian dari perak agaknya, sebab dekat peket tu tertulis DURIAN DATO' NIZAR....he..he..terima kasih Syed/Along.

P/s: Mohd Eimran tu..bukan kah dia koboi Sri Kendung mana ada kelas makan durian ...ha. ha...cuba bagi dia kueh gunting ( keluaran Wan Selayang )...satu balang tak cukup.

myzira said...

hahaha... wan n tok wan.. dulu eimran penah berebut kuih gunting ngan mak su.. dia nak bawa balik satu balang balik desa villa.. huhu~

p/s - bila la dapat rasa kuih gunting keluaran desa villa...

Wafa said...

myzira..
Desa villa ada kuih2 moden jer.. muffin,chocolate chips,swiss roll.. kuih gunting lom kecimpung lagi..cuba tanya cik permata..sebab dia pandai masak..mungkin blog tudung dah tutup dia bukak blog masak pulak.. hahahahaha..